Effectiviteit van levering draagt bij aan succes
Fruberica werkt met de app voor keuringen en ervaart vergroting van de efficiency

Vanaf de start in 1999 werkt Fruberica met een klein, hecht team met korte communicatielijnen. Het is een van de sleutels van het succes van de onderneming, die jaar op jaar met zo’n tien procent groeit. Om deze groei op te kunnen blijven vangen, koos Fruberica voor het digitaliseren van zijn informatiestromen. Te beginnen met de keuringsgegevens. Het effect: snelheidswinst en effectievere communicatie met de klanten.

Effectiviteit van levering draagt bij aan succes
Fruberica importeert Spaanse en Marokkaanse kasgroenten, zoals tomaten, aubergines, courgettes en paprika’s. “Iedere partij is anders,” vertelt algemeen directeur Michael Holslag. “De kwaliteit verschilt per pallet en soms zelfs per verpakte eenheid op een pallet. Het is voor ons van het grootste belang dat we daar snel een goed beeld van hebben. Zo kunnen we ervoor zorgen dat de juiste kwaliteit producten bij de juiste klanten terecht komen. Deze effectiviteit van levering draagt in belangrijke mate bij aan ons succes. Tien jaar geleden waren we nog een relatief kleine speler in onze markt, maar nu tellen we volop mee.”

Waarom de iPad als invoerinstrument
Voor het digitaal doorgeven van de keuringsgegevens werd na enige discussie voor de iPad als invoerinstrument gekozen. Karel Holslag: “Wat de doorslag gaf is dat de iPad intuïtief werkt. Iedereen kan ermee uit de voeten. De vraag was alleen of het iOS van Apple zou kunnen praten met ons Freshng ERP-pakket van RPO dat draait op een IBM server. Gelukkig bleek dat het geval te zijn.”

RPO ontwikkelde een applicatie voor de iPad met als basis de veertien kwaliteitscriteria die Fruberica hanteert. Door deze brug met de back-office worden de gegevens van de ontvangen partijen in de loods realtime vanuit de Freshng. software gepresenteerd in de App. Deze productgegevens worden vervolgens aangevuld met de keurwaarden die dan direct worden bijgewerkt in Freshng.

Keuren nieuwe stijl
Michael Holslag: “Deze applicatie raakt het hart van ons bedrijfsproces. Daarom hebben we veel tijd besteed aan het formuleren van de juiste aankruis- en antwoordmogelijkheden. Aan het eind is een vrij veld. Dat is nodig om indrukken van onze keurmeesters te noteren, die op een andere manier niet goed zijn vast te leggen. Daar kunnen alsnog de halve, maar alles zeggende woorden staan, waar we vroeger genoeg aan hadden om een product goed te kwalificeren.” Ook is het bedrijfsproces aangepast. Na binnenkomst van een partij worden er nu eerst twee foto’s gemaakt met de iPad: een kwaliteitsfoto, die een goede indruk geeft van de partij als geheel en een presentatiefoto met een meer commercieel karakter. Vroeger werden ook wel digitale foto’s gemaakt, maar dat gebeurde incidenteel. Verder wordt ook van de CMR-vrachtbrief een opname gemaakt. Zodra het keurrapport is opgesteld gaat het via WiFi naar de server en is het direct beschikbaar op het kantoor. Er is geen geloop meer nodig. De keurwagens van Robur, die Fruberica bij het keuren inzet, zijn eveneens aangepast.

Efficiency sterk vergroot
Fruberica is zeer tevreden over de resultaten van hele project. “Ik was in het begin huiverig, omdat voor mij voorop staat dat de chemie van ons team intact moet blijven. Je zet er op deze manier toch iets tussen. Maar dat is boven verwachting goed gegaan. Een voorbeeld daarvan is dat één van onze keurmeesters bijna 81 jaar is. Hij is de voormalige eigenaar van een firma die in Fruberica is opgegaan en werkt nog altijd part-time mee. Hij had de iPad en de applicatie binnen een week onder de knie.”

Makkelijk en efficiënt
Als een klant hem een kwaliteitsvraag stelt, kan Michael Holslag binnen enkele seconden een keurrapport of een foto selecteren en e-mailen. En nog belangrijker: het team kan veel meer werk aan zonder dat de samenhang of de kwaliteit van de communicatie er onder te lijden hebben.

 

 

Voor meer informatie:
Fruberica
www.fruberica.es

RPO ICT Solutions
sales@rpo.nl